Istnieją działalności handlowe, w których zastosowanie samego urządzenia rejestrującego okaże się w zupełności wystarczające. Ale równie często zdarza się, że przebieg sprzedaży wymaga dodatkowych czynności, jak choćby ważenie wybranych przez klienta produktów. Branża fiskalna oferuje także liczne i różne rozwiązania w postaci elementów peryferyjnych. Jak to wygląda w przypadku wag elektronicznych?
Waga elektroniczna – cechy, możliwości, rodzaje
Co można powiedzieć o wadze elektronicznej? Wydaje się prostym urządzeniem, którego przeznaczenie jest jasne i konkretne: pomiar masy wybranych towarów. Ale czy rzeczywiście w tej krótkiej informacji można pomieścić całą specyfikę tego elementu systemu sprzedaży?
Odpowiedź jest prosta – nie. Okazuje się bowiem, że przedsiębiorca chcący zaopatrzyć się w wagę elektroniczną, zetknie się z jej różnymi rodzajami, często posiadającymi odmienne możliwości. To, co w nich stałe, to maksymalna wielkość masy obsługiwanych produktów oraz obecność zakresów, w jakich urządzenia te działają.
Możemy spotkać jedno-, dwu-, a także i trzyzakresowe wagi elektroniczne. Co to oznacza? W danych przedziałach określonej masy maksymalnej urządzenie przyjmuje inną dokładność pomiaru. Przykładowo, jeżeli dla wybranego modelu dwuzakresowego górny pułap, to 15kg, sposób jego funkcjonowania może wyglądać następująco: urządzenie w zakresie do 6 kg waży z dokładnością do 2 g, natomiast w zakresie od 6 do 15 kg – z dokładnością do 5 g. Oczywiście, zarówno wysokość parametrów wagowych, jak i liczba oraz rodzaj zakresów, w poszczególnych modelach mogą się różnić.
Tak samo odmienne mogą być rozwiązania konstrukcyjne, wielkości gabarytów czy wykorzystane technologie. Po jednej stronie tej skali znajdują się szalki ważące, zajmujące najmniej miejsca na ladzie sklepowej i służące do pomiaru masy najlżejszych produktów. Po drugiej stronie byłyby zatem elektroniczne wagi platformowe, posiadające znacznie większą powierzchnię i ekran zamontowany na specjalnym wysięgniku. Te znów pozwalają pracować z najcięższymi towarami. Ponadto – istnieją tego typu urządzenia, które swobodnie możemy przenieść w dowolne miejsce lub wbudowane w stanowisko kasowe, najczęściej wykorzystywane w różnych hipermarketach. Jedne z nich są wyposażone w rozbudowany panel obsługi, drugie zaś posiadają kilka przycisków i jeden wyświetlacz.
Tak więc rodzajów wag elektronicznych jest naprawdę sporo, co daje możliwość precyzyjnego dostosowania urządzenia do naszych potrzeb. Ale jak wśród tylu rozwiązań wybrać najskuteczniejsze? Podobnie, jak w przypadku kas i drukarek fiskalnych, istotną rolę odgrywa tu charakter prowadzonego przez nas przedsiębiorstwa.
Waga elektroniczna na miarę Twojej firmy
Jak to zazwyczaj bywa, zaawansowane technologie mogą zaoferować dostęp do różnych, atrakcyjnych funkcji. Nie oznacza to jednak, że wszystkie znajdą zastosowanie w każdym rodzaju przedsiębiorstwa. W zależności od charakteru prowadzonej przez nas działalności, jedne mogą okazać się pożądane i niezwykle skuteczne, inne znowu – niepotrzebne, a nawet nieprzydatne.
Jeśli prowadzimy typową sprzedaż (np. w niedużym punkcie handlowym), polegającą na kompleksowej obsłudze klienta przez podatnika, wtedy w zupełności może wystarczyć elektroniczna waga kalkulacyjna. Przedsiębiorca samodzielnie dokonuje pomiaru masy wybranych przez nabywcę produktów i wyniki wprowadza do urządzenia fiskalnego. Jeżeli natężenie ruchu jest niewielkie, a oferta ograniczona – to działania podatnika będą odpowiadać za wykonanie wszystkich działań związanych z przebiegiem transakcji.
Co innego, gdy, na przykład, kwestia dotyczy bardziej rozbudowanego przedsiębiorstwa, o zasobniejszym asortymencie i dużym ruchu. W takiej sytuacji istotne potrafi być odciążenie stanowisk kasowych na rzecz większej samoobsługi. Temu służą wagi etykietujące, umieszczone na specjalnych stanowiskach wśród produktów wymagających pomiaru masy (jak choćby warzywa i owoce). Urządzenia te pozwalają zdefiniować konkretną liczbę pozycji towarowych, a także wywoływać je za pomocą programowalnych przycisków klawiatury. Podczas ważenia klient wciska odpowiedni klawisz, co powoduje wydruk etykiety z kodem kreskowym i potrzebnymi informacjami. Nabywca w łatwy sposób wykonuje wszystkie te działania i tym samym znacząco usprawnia przebieg transakcji – później polega ona już tylko na pozyskiwaniu danych z dołączonych etykiet.
Przyspieszeniem i uproszczeniem sprzedaży może też być nieduża szalka ważąca, w pełni zintegrowana z kasą fiskalną. Takie rozwiązanie zaproponowała marka Posnet przy modelu Revo (możliwe też do zastosowania przy innych kasach: wchodzącej na rynek o nazwie Ergo czy tych z linii Neo). Połączenie obu elementów umożliwia sterowanie szalką przy użyciu klawiatury urządzenia rejestrującego. Co więcej, wyniki pomiaru masy błyskawicznie pojawiają się na obu wyświetlaczach Revo, dając swobodny dostęp do informacji o przebiegu transakcji – zarówno sprzedawcy, jak i klientowi. Warto również dodać, że ten technologiczny duet nie zabiera dużo miejsca, więc z powodzeniem odnajduje się także na stanowiskach pracy o ograniczonej przestrzeni.
Podsumowując
Nie tylko urządzenia fiskalne, ale i te peryferyjne, wspomagające sprzedaż, oferują dziś wiele atrakcyjnych rozwiązań. Także różne wagi elektroniczne pozwalają uzyskać nowoczesne i praktyczne funkcje. Wystarczy tylko je poznać i odpowiedzieć sobie na pytanie, które z nich najlepiej sprawdzą się w prowadzonym przez nas przedsiębiorstwie. W tym wypadku warto prześledzić oferty dostępne w sieci lub poradzić się doświadczonego eksperta.
to prawda co tu jest napisane. warto najpierw się dobrze rozeznać u mnie naprzykład okazało się że najlepsza będzie waga platformowa, do większych gabarytów.
a ja korzystam ze zintegrowanej szalki i jestem bardzo zadowolona 🙂 mało miejsca i błyskawicznie działa, polecam to rozwiązanie 🙂